De creatiespiraal voor 45 plussers een workshop

De creatiespiraal werd afgelopen vrijdag verzorgd door een aantal collega’s van me in het UWV werkbedrijf in Utrecht. De workshop was bedoel voor 45 plussers. Het thema was dit keer een workshop over het boek: “De Creatiespiraal van Marinus Knoope“. Deze workshop was een onderdeel van een week lang de aandacht vestigen op 45 plussers, zie ook vorige artikel van dit blog

Deze workshop ‘de creatiespiraal voor 45 plussers’ duurde 90 minuten en werd gegeven door 2 werkcoaches van het UWV Werkbedrijf. Eigenlijk was het een soort loopbaancoaching aan de hand van de methode de creatiespiraal van Marinus Knoope.

Het is volgens Knoope belangrijk hoe je wens naar werkelijkheid kan brengen. Daarvoor heeft hij de bovenstaande spiraal ontworpen. In zijn boekje ” de creatiespiraal” en later in zijn boek,”de ontknooping”, doet hij hier verslag van. Het tweede boekje is meer een methode hoe je vanuit een negatieve spiraal weer de opgaande weg kan betreden, eigenlijk mag dat boekje niet ontbreken als je met de creatiespiraal aan de slag gaat.
Je kan deze spiraal zowel gebruiken zowel in het klein als in het groot.

Tijdens de workshop ‘de creatiespiraal voor 45 plussers’ kregen we twee voorbeelden te zien:

Een filmpje van de schaatser: Mark Tuitert, die probeerde te duiden uit hoe hij  uiteindelijk Olympisch kampioen werd.

Na 8 jaar vallen en opstaan was het hem dan toch gelukt om kampioen te worden. Het filmpje, wat trouwens ook op YouTube te downloaden is, laat zien dat Mark veel moest verbeelden, geloven en volharden om Olympisch kampioen te worden. Ook laat het filmpje zien, dat hij geniet van alle aandacht om te ontvangen, maar had zichtbaar moeite om alles te kunnen bevatten ( waarderen en ontspannen). Deze twee laatste kwaliteiten zijn volgens Marinus Knoope essentiële kwaliteiten om weer door te kunnen gaan naar een nieuwe wens (begin van de circel).

Raymond Cloosterman van het product, ” Rituals”, was een ander voorbeeld.Raymond Cloosterman, mede-eigenaar en bedenker van het merk, is uitgeroepen tot: de Elsevier Retail Personality 2009.Cloosterman wordt door de jury geprezen om zijn lef, visie en ondernemerschap

Tegen ANP vertelde Cloosterman dat hij tijdens zijn reizen destijds voor Unilever ontdekte dat het huis een tweede huid werd waar mensen hun muurtje kunnen optrekken. ‘Zo kwamen we op het idee home- en bodycare in één concept bij elkaar te brengen; cosmetica voor je huid en je huis’, aldus Cloosterman.Aan ambities met het merk ontbreekt het Cloosterman niet, 1000 winkels in 10 jaar. Tot nu toe heeft hij er 100 winkels wereldwijd staan.

Hart van de consument
Rituals had de zakelijke ambitie om een prestige-cosmeticamerk te worden, voor een toegankelijke prijs. Om die prijzen laag te kunnen houden, werd besloten geen geld in marketing via massamedia te steken.De consument moet het merk zelf ontdekken. Bij Unilever leerde ik hoe je met miljoenen een plek in het hoofd van de consument kunt kopen. Met Rituals heb ik geleerd hoe je een plek in het hart van de consument kunt verdienen. Dat duurt langer. Maar het voordeel is: je hebt daarna een veel sterkere binding met je klanten.’

Lifestylemerk

Rituals wordt (…) steeds meer een lifestylemerk. En dat kan, legt Cloosterman uit, vanwege de merkwaarden. ‘Alles is tegenwoordig wellness’, zegt hij, ‘maar Rituals grijpt dieper. De boodschap is: van routines rituelen maken. Daarmee sluit het merk aan bij het nieuwe bewustzijn dat wereldwijd rondwaart. Mensen zijn op zoek naar kwaliteit van leven, naar minder stress en meer rust. En dat is het hart van het merk, er zit een dimensie van spiritualiteit in.’

De Creatiespiraal een workshop voor 45 plussers

In groepje van tweetallen vertelde alle cliënten elkaar welke wensen zij hadden en welke belemmeringen zij ervoeren. Iedereen raakte enthousiast aangezien het uiten van je wensen geen dagelijkse bezigheid is. Na het uiten begint volgens de spiraal het onderzoeken en plannen van je wensen, een opdracht die helaas niet meer in de workshop paste.

Zelf vond ik de workshop zeer geslaagd voor de doelgroep van 45 plussers, omdat deze groep met veel werkervaring zelf het heft in handen moet houden om iets van je werk te maken. Ondernemerschap en creativiteit zijn voor deze groep essentieel om te overleven. Het was alleen jammer dat de workshop anderhalf uur duurde. Misschien kan er een leuke training of een aantal sessies van groepscoaching ervan gemaakt worden, voor in de toekomst. 45 plussers zullen altijd wel bij de doelgroep moeten behoren, vanwege het aantal vooroordelen die werkgevers nu eenmaal hebben.

Ken je 45 plussers of ben je zelf 45 plusser, laat even een reactie achter. Mocht je op zoek zijn naar een netwerk van 45 plussers, dan kan je even via het contactformulier contact opnemen. Misschien dat ik je verder kan helpen.