Creëer je eigen merk, 25 tips
17 september 2016 
3 min. leestijd

Creëer je eigen merk, 25 tips

Een eigen merk van jouw eigen kwaliteiten maken. Waarom ook niet?
Het klinkt allemaal wat gladjes, net zoals de term personal branding.
Toch geloof ik dat het noodzakelijk is de tijd te nemen. Om werk te maken van je eigen merk.
Je zult zien dat om de juiste beelden en woorden te vinden die jouw talenten zo goed mogelijk omschrijven, een hele klus gaat worden.
Echter een eigen merk staat voor jaren plezier en resultaat.

Dit artikel is bedoeld om jou in minimaal in drie maanden je eigen merk te laten vertellen in woorden en beelden.
Vanwege je blinde vlekken is vaak het onvermogen ontstaan om je talent expliciet te benoemen, vandaar dit stappenplan om je eigen merk te ontwerpen.

eigen merk of personal brandingHoe ontdek je eigen merk?

In dit artikel volgen 25 tips die jou kunnen leiden  jouw missie, essentie te vinden. Beter geformuleerd. Hoe ontdek je alle vragen die jouw kernboodschap ondersteunen? Vragen waar jij nu niet altijd het antwoord  op weet.
Een verhaal die special voor jou gemaakt is.
Een verhaal van binnenuit die je keuzes kwalitatief beter maken.
Stel dat  jij je merk moet presenteren. Welke vragen zullen dat bij je publiek oproepen. Voor jou en je omgeving is dat meer vanzelfsprekend. Voor je publiek is dat niet zo duidelijk.

 

  1. Doe een breindump, lees mijn artikel (nog eens) daarover. De kern van het artikel is: schrijf en teken veel.
  2. Luister naar je favoriete muziek. Maak via YouTube of Spotify een speellijst.
  3. Kies drie  van de volgende  vijf primaire emoties die voor jou gelden: boosheid, verdriet, walging, angst, blijdschap.
  4. Welke heldenrol of slachtofferschap komen er in je op? Welke rollen zijn bij jou NU relevant?

    Haal feedback uit je omgeving

  5. Zoek een 360 graden feedback van jouw collega’s, vrienden en familie. Maak afspraken en leg ze vast. Noteer woorden en beelden.
  6. Loop je CV langs en noteer alle woorden die wat bij je oproepen. Alle woorden die jou blokkeren en alles wat je een positief gevoel geeft.
  7. Wees je ervan bewust, bij de punten 1 tot met 6, dat je de tijd neemt en dus niet een deadline gaat inplannen.
  8. Doe de oefeningen alleen op uren, net na het wakker worden bijvoorbeeld, die jou in een ander tijdsbesef geven. Of voor het inslapen. Vaak zijn dat meditatie momenten.
  9. Maak een strenge scheiding tussen irritatie en positiviteit. Dit doe je overdag bij vol bewustzijn.
  10. Wat ben jij niet? Dat zegt iets over wie je wel bent.
  11. Welke woorden ben je wel?
  12. Wat wilde jij doen op  je 7e levensjaar, wat op je 14e en wat op je 21e. Deze opdracht duurt wel even.
  13. Vul de woorden aan bij het rijtje van punt 9.eigen merk poseidon of neptunes
  14. Wat nu niet past, verwijder je radicaal. Kun je bruggen leggen tussen vroeger en nu?
  15. Zet voor alle positieve zelfstandige, bijvoeglijke naamwoorden. Zo maak je het specifiek geschikt voor jou. Voorbeeld: i.p.v resultaat gericht. Afgewogen resultaat gericht.
  16. Afgewogen resultaat gericht zegt iets over…….balans tussen cijfers en mensen, tussen actie en analyse, tussen ….. en …… vul maar in.
  17. Lees boeken, naast dit uitvoerige proces, van Joseph Cambell, zie of zie link YouTube voor een kennismaking.

    Maak nu je verhaal voor je eigen merk.

     

  18. Schrijf je verhalen op in steekwoorden. Schrijf niet hele zinnen uit. Vertrouw op je eigen zinnen.
  19. Wees ervan bewust dat je tot drie kernwoorden (eigenschappen vaardigheden) komt die helemaal jou vertegenwoordigen.
  20. Maak van die kernwoorden beelden die iets uitdrukken. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
  21. Ga ze tekenen, schilderen, of als je dat blokkeert, haal plaatjes van Google en maak er je verhaal van.
  22. Welk verhaal wil jij uiteindelijk vertellen? Welke kleren ga je daarbij aantrekken? Wat wil jij dat het publiek van je ziet? Wat moet gezien worden?
  23. Wees je ervan bewust dat je je publiek via verschillende communicatiekanalen moet bedienen: auditief, visueel en kinetisch respectievelijk gehoor, ogen, gevoel.
  24. Gebruik alles wat jij creëert en relevant voor je is. Maak er een presentatie van. Geen PowerPoint, maar zoek voorwerpen die bij de woorden passen. Een gieter, een pijp, een bezem, een pet.
  25. Ga voor je intieme mensen staan en doe de presentatie of ga naar een adviseur, presentatiecoach, psycholoog, mobiliteitsadviseur en leer beknopt een presentatie houden.

Mocht je over dit artikel vragen hebben Bel of maak contact met onderstaand formulier.
Vond je het artikel goed of heb je suggesties, laat dan wat weten via het reactieformulier of sociale media.

Succes verder.

Over de schrijver
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf. Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.
Hans de boom
Door

Hans de boom

op 06 Feb 2017

Hoi Leo, Kun je op grond van je 25 punten lijst ook een website inrichten of komt daar meer voor kijken? Gr. Hans

Leo van Veenendaal
Door

Leo van Veenendaal

op 01 Mar 2017

Dag Hans, Ik heb je reactie blijkbaar over het hoofd gezien. Mijn excuses daarvoor. Je kunt inderdaad je website zien als een merk. Dus het antwoord is ja. Het is wel van belang dat je website wel actueel moet houden. Het kost dus tijd om je website te onderhouden. Succes verder. Leo

Reactie plaatsen