Vaker de waarom vraag stellen, een video
31 mei 2015 
1 min. leestijd

Vaker de waarom vraag stellen, een video

Waarom vraag stellen en die telkens weer stellen voordat je überhaupt  iets gaat doen, is de visie van Simon Simek.
Ik heb het filmpje al een paar keer herhaald, maar sta nog steeds achter de essentie. Het helpt jou om betere keuzes te maken, daar ben ik absoluut zeker van.
De essentie is kort door de bocht: “communiceer van binnen naar buiten in plaats van buiten naar binnen.” Het is de juiste volgorde om meer succes te behalen met de boodschap die jij wilt vertellen, niks meer of minder. Deze boodschap blijft namelijk bij de mensen wel hangen die iets met jou visie hebben, de rest valt af wat goed is.Met motieven en principes van mensen kun je een aantal mensen echt op emotioneel niveau bereiken.

De waarom vraag is bijna nooit af. Vraag altijd door!

Het begint allemaal met de waarom vraag. Waarom doen we de dingen die we doen? Met wie of hoe ga je zaken aanpakken? En wat ga je uiteindelijk maken, vertellen, produceren? Wat is jou is stijl.
Dit filmpje duurt 7 minuten. Het voorbeeld van Apple wordt even aangehaald omdat iedereen wel iets weet van dit bedrijf. In de video wordt goed uitgelegd waarom Apple er voor de mensen is hoe zij de computer met de software aan de man willen brengen. De wat vraag is het minst belangrijk omdat het over de context gaat, de inhoud, de functionaliteiten. Niemand is daar echt geïnteresseerd in. Elke computer heeft functionaliteiten. De vraag is, Waarom nou juist de Apple. Je moet dus eerst van binnen naar buiten gaan. Waarin wil jij je onderscheiden en dan niet op rationeel niveau. Nee, voor een aantal mensen moeten het kippenvel opleveren. Ik zeg een aantal mensen, omdat juist een specifieke doelgroep veel krachtiger is, dan een heel breed publiek. De doelgroep moet emotioneel verbonden voelen.

Keuzes maken is in deze tijd enorm belangrijk omdat er al zoveel is. Door de waarom vraag helder te stellen, weet jij beter wat voor jou op dit moment nodig is om het juiste te doen. Al het andere valt weg en hoef je niet meer over na te denken, heerlijk toch?
Veel inspiratie gewenst.

Over de schrijver
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf. Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.
Erwin maas
Door

Erwin maas

op 08 Feb 2016

He Leo, Heb ook het boek van Simon Sinek gelezen. Het boek geeft heel goed weer wat de essentie is van een visie en missie. Ook het hoe en wat komt aan bod. Succes verder.

Reactie plaatsen