Arbeidsmobiliteit voor jou een probleem? Zeven stappen

Arbeidsmobiliteit is voor een werknemer/ondernemer steeds belangrijker om van inkomen zeker te zijn. Door een helikopterview te hebben tot je plek op de arbeidsmarkt, zal je met een ander perspectief ontwikkelen.Daardoor creëer je meer kansen.
Inzicht in arbeidsmobiliteit, is een voorwaarde om je huidige werk overbodig te verklaren.

In oktober 2014 zijn er geen grote structurele tekorten op de arbeidsmarkt te noemen. Alleen wat specialistische technische beroepen. In diverse krantenartikelen verwacht de arbeidsmarkt een herstel binnen twee jaar. Echter er zal nooit meer sprake zijn van dezelfde arbeidsstructuur dan de arbeidsmarkt van voor 2008.

Twee oorzaken van de arbeidsmarkt om je arbeidsmobiliteit te vergroten:

  1. We moeten steeds meer doen met minder mensen. Al is het maar dat de nabije vernieuwde automatisering of robotisering steeds meer arbeidsplaatsen vergt. Hoewel er ook banen daardoor bijkomen! Je zult jezelf moeten onderscheiden.
  2. Opkomst van andere landen. Zeker in de BRICS-landen worden onze directe concurrenten ( Brazilië, Rusland, India, China en  Zuid Afrika). Veel werkzaamheden zullen vaker dan nu uitbesteed worden. Wat blijft er dan voor jou over? Nogmaals onderscheid ten opzichte gaat steeds meer lonen.

Arbeidspotentieel moet omhoog.

Het arbeidspotentieel moet meer omhoog om de concurrentie met de lage loon landen scherp te houden. Dat is een zin die ik regelmatig in de kranten tegenkom. Dit arbeidspotentieel schijnt groter te worden door meer te doen op verschillend gebied. Daarmee vergroot je jouw mobiliteit. Aangezien vaardigheden, kennis en attitudes met daaraan gekoppeld een resultaat ( de zogenaamde competenties) alleen maar toenemen. Hierdoor stijgt de waarde die je voor je klanten kan bieden.

Mobiliteit is tegenwoordig een probleem vooral voor de werknemer, maar ook voor de doorgewinterde ZZP’er. Veel werknemers/ZZP’er gaan in tijden van recessie steeds vaker dezelfde kunstjes doen.
Daardoor krijgen mensen het minder naar de zin vanwege deze schijnloyaliteit. Doordat je eigen kracht/creativiteit minder wordt aangesproken.
Dat arbeidsmobiliteit een probleem is, is dus slecht voor de arbeidsproductiviteit. Een No Go Area voor jou dus!

Hoe kun je je arbeidsmobiliteit verhogen? Zes intenties.

  • Veel kort op vakantie gaan, maximaal een week, helpt je inzichten te verfrissen. Daarmee indirect je arbeidsmobiliteit.
  • Een goedkopere effectieve manier is in je huidige werk een nieuwe omgeving creëren. Een nieuwe perspectief betekent nieuwe inzichten. In je huis, in je kantoor, een ander uitzicht…een begin van een andere constructiemodus. Dus op  je vaste werkplek komen juist de minst goede ideeën.
  • Voer een eerlijk gesprek met je leidinggevende, met het risico dat je op termijn ontslagen wordt. Aan de andere kant kan de leidinggevende eens met je meedenken, wat ook weer kansen geeft.
  • Zorg dat jezelf duurzamer inzetbaar wordt geacht door te gaan investeren in opleidingen, vaardigheden, en kennis.
  • Vaardigheden krijgen is al moeilijk zat. Vaardigheden behouden en verbeteren  is al vele malen gemakkelijker dan nieuwe vaardigheden aanleren. Investeer in vaardigheden waar je al goed in bent.
  • Als je echt nu verzuurd en vastgeroest bent wees dan nu Allert. Ik stel voor om radicaal te stoppen met goede gesprekken en actie te ondernemen. Misschien is ontslag wel de beste oplossing, zonder enig perspectief. Een optie waar veel Nederlanders niet voor kiezen, maar in Amerika een normale optie is. Vertrouwen in eigen kunnen in optima forma.

 Zeven stappen die jouw arbeidsmobiliteit vorm kunnen geven?

Waar ben ik heel goed in? Welke vaardigheden, kennis heb ik allemaal te bieden?

  1. Welk netwerkwerk kan mij daarbij helpen? Als jij alles alleen kan doen, is je arbeidsmobiliteit laag. Zorg dat je mensen om je heen hebt.
  2. Hoe kan ik dat vermarkten en eventueel opschalen? Welke markten zijn er allemaal om mijn vaardigheden en kennis aan te bieden.
  3. Wie zijn mijn doelgroepen? vrouwen, mannen, leeftijdscategorie, hoogopgeleid, laagopgeleid
  4. Welke behoeften heeft mijn doelgroep / Wat wil mijn doelgroep winnen? (GAIN). Meer vrij tijd, rijker worden, iets leren, een nieuwe relatie, ander werk.
  5. Welke pijn/problemen/frustraties heeft mijn doelgroep? (PAIN) Veel stress door weinig tijd, te weinig inkomen, geen opleiding, relatie of werkloos.
  6. Waar zit de “GAT” tussen het aanbod van mijn concurrentie en de frustraties van mijn doelgroep? Welke partijen bieden min of meer hetzelfde wat ik te bieden heb? Wat heb ik extra te bieden ten opzichte van mijn concurrentie?
  7. Selecteer welke Unique Selling Point (USP) jij gaat hanteren om je doelgroep te bereiken? Noem er vijf voor jezelf en ga deze heel vaak herhalen USP x herhaling=IMPACT

Mocht je denken. Dit artikel slaat op mij. Ik wil er meer over weten. Vraag dan gerust wat ik voor je kunt doen. Bel of mail me gerust. Dit artikel liken kan ook.