Netwerken en strategie, succesfactoren drie en vier.
22 juni 2014 
4 min. leestijd

Netwerken en strategie, succesfactoren drie en vier.

Succesfactoren deel 2

Netwerken en strategie, zijn beide factoren die op langer termijn garandeert succes opleveren.
Deze factoren zijn, naast kennis en vaardigheden, zeer belangrijke factoren om richting en focus te bepalen  en zo af en toe jezelf eens te verrassen :-)
Vorige week begon mijn artikel met kennis en vaardigheden, succesfactoren die je loopbaan een boost moeten geven. Vandaag dus tip drie en vier: Netwerken en strategie.

Vraag jezelf eens af. Wat zijn voor mij interessante mensen? Bijvoorbeeld: collega’s, familieleden, leden van een sportclub die voor jou weer mensen kennen die je dichter bij je baan laten komen?
Hoe kom ik in contact met deze interessante partners?

Je kunt een netwerkkaart maken om te kijken wie voor jou energie geven en wie dat niet doen.
Ook kun je via Linkedin mensen zien uit je directe netwerk (eerste kring) die mensen kennen uit jou branche waar jij graag wilt werken.
De mensen van je eerste kring vraag je dan of je in contact kan komen met de tweede kring om vervolgens weer contact op te nemen met de derde kring.

Het meest belangrijke is dat de eerste kring weet wat je precies doet. Dus een goed verhaal van drie zinnen moet voldoende zijn om gelijk te zien waarin je jezelf onderscheid. Deze zinnen noemen we ook wel de elevator pitch. De elevator pitch gaat als volgt: Kun jij in de lift van A naar B precies vertellen wat je doet? Zo niet? Ga dan thuis aan deze strategie werken om vervolgens weer je netwerk aan te spreken met wel een degelijk verhaal.
Een elevator pitch staat dus je kwaliteiten en talenten gekoppeld aan mogelijkheden in de markt.

Wat zijn de grootste fouten in netwerken

In plaats de vacaturewebsites af te struinen op zoek naar die ene baan, waarop honderden concurrenten van je ook op azen. Ik heb het hier over netwerken, of je dat nu leuk vindt of niet. Netwerken kent verschillende methodes, waarvan ik er een paar ga noemen.

De grootste fout die je kan maken is direct vragen om de baan. Stel jezelf voor, maar begin niet gelijk over jezelf. Ik weet dat dit voor sommige mensen moeilijk is, maar zorg dat je minimaal twee vragen stelt die gericht is op persoon die waar jij tegenover staat. Verdiep je in de mensen die tegen je praat en vraag eventueel door op zijn/haar probleem.

Hoe kun je een andere strategie toepassen?

Onderzoek gewoon wat haalbaar en wat niet haalbaar is?
Waar zitten mijn potentiële klanten of werkgevers en wat willen zij van mij?
Hoe bereik ik mijn klanten of potentiële werkgevers?strategie

Strategie is de lange termijn waar jij heen wilt. Strategie is ook wat je vooral niet wilt gaan doen. Als je nu al moeite hebt met zichtbaar zijn op Internet. Doe dan niet veel op Internet, zo simpel kan het zijn. Of je maakt alleen een profile van LinkedIn die je vervolgens anoniem maakt.

Strategieën bepalen, is weten welke rol je neemt

Zie jezelf als een bedrijf, als één-pitter/ZZP’er, die niet meer te stoppen is. Jij weet precies wat je wilt. Al weet je het niet precies. Jouw rol is dat je het wel weet voor die ene werkgever die op jou zit te wachten.
Op welke termijn wil jij bepaalde zaken bereiken om die droombaan, opdracht of proefplaatsing te bemachtigen? Om een strategie te hebben om die baan te krijgen moet je groot durven denken. Welke strategieën kun jij allemaal bedenken om een baan te vinden? Wat is eigenlijk een strategie? Strategie zijn middelen om je doel ( baan of opdracht) te bereiken. Middelen kunnen zijn:

  • sociale media campagne, zoals bloggen, Facebook en Twitter campagne opzetten, door nieuwe netwerken op te zetten.
  • brieven schrijven, de klassieke methode.
  • video cv maken om via de mail naar bedrijven te sturen om de bedrijven daarna na te bellen.
  • koud bellen naar bedrijven, goed voor kwantiteit aan contacten.
  • Langs de bedrijven gaan, als je weet wat je rol is, kun je beter tegen afwijzing.

De laatste zin: Weten wat je rol is, geeft duidelijk weer wat je moet doen. Je rol is niet persoonlijk, dit helpt je beter tegen afwijzingen tijdens sollicitaties.
Dit thema kan weer een artikel op zichzelf zijn. Wie je bent en wat je rol is, zijn namelijk elementen die in elkaar overlopen. Puur een rol spelen zonder te laten zien wie je werkelijk bent, werkt niet. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Alleen puur zijn, werkt ook niet. Je zult toch een vertaling moeten maken welke rol je gaat vervullen in de markt.

Netwerken en strategie, formuleer een leerdoel in plaats van een prestatiedoel.

Om erachter te komen hoe jij optimaal kunt solliciteren, zul je leerdoelen moeten formuleren. Een leerdoel is wat anders dan een prestatiedoel. Een prestatiedoel is bijvoorbeeld: vijf sollicitaties per week verrichten. Een leerdoel is meer wat je wilt leren om uiteindelijk die baan te pakken te krijgen. Bijvoorbeeld: Welke middelen zijn er om te solliciteren en dat gaan onderzoeken. Deze eerste stap naar een baan is relatief makkelijk. Je kunt via Internet de antwoorden op de vraag opzoeken en een nieuwe leervraag formuleren. Welke strategie zal voor mij van toepassing zijn om bij bedrijf x binnen te komen? Dit kun je dan gaan doen door te experimenteren. Je kunt bij een niet zo gewild bedrijf y ( om te oefenen) een open sollicitatie verrichten en ervan willen leren, bijvoorbeeld: Welk effect heeft een open sollicitatie bij bedrijf Y gehad?

Maak eerst veel fouten (Fail, Fast, Forward)

Door deze stappen te zetten en door vallen en opstaan te leren, blijkt het op termijn meer op te leveren dan prestatiedoelen. Ik heb dit gelezen in een onderzoeksrapport van Gera Noordzij
Je kunt een bedrijf na bellen om feedback te vragen over je sollicitatie. Bovendien kun je weer een gesprek aanknopen die je weer verder kan brengen in  je netwerk. Bedrijf y kan weer andere mensen kennen, waar je misschien meer kans mee maakt.

Dit was het weer voor vandaag. De volgende artikelen gaan over de overige succesfactoren om een baan te vinden.  Het vorig artikel, kennis en vaardigheden, is een week geleden geplaatst. Hou dus deze artikelenreeks in de gaten.

 

Over de schrijver
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf. Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.
Reactie plaatsen